Сергій Фрадков
Париж
3-10 вересня 2006

Нарешті, зібралися до Парижу. Цілий рік ми нервували слухаючи попередні відмови туристичних агенцій - "З вашими чистими паспортами у вас немає шансів отримати шенгенську візу". Коли справа дійшла до оформлення, ми знайшли нарешті агенцію, яка як мінімум не заявляла з порога "Ні" і через місяць у нас були шенгенські візи в чистих паспортах, нічого нелегального - просто ми ретельно зібрали абсолютно всі папірці, які були потрібні. І ось ми ночуємо в київському аеропорту Бориспіль чекаючи рейсу на Париж.

Аеропорт Бориспіль. Ніч

Три години польоту і нас зустрічає Шарль де Голль 2. Зазвичай аеропортові служби нервово ставляться до зйомок літаків і зняти літак під час відльоту з Парижа мені відверто не дали.

Боїнг 737 в аеропорту Шарля де Голля

В планах було переглянути не "стандартний туристичний" Париж, тобто ті дороги, по яких возять і водять середньостатистичних туристів, а "крок вліво - крок вправо". Я приєднався на 10 хвилин до російськомовної екскурсії біля Нотр-Дама і був вражений бідністю оповідання і "галопністю" огляду. Не те, щоб погано розповідали, але дивитися Париж в поспіху, коли кажуть - "у вас є 15 хвилин на огляд Нотр-Дама і ми їдемо" - неможливо. Тому ми відмовилися від усіх екскурсій, які входили в наш туристичний пакет.

Вежа Монпарнас

У Парижі є два місця, з яких відкривається огляд на місто - Ейфелева вежа і вежа Монпарнас. На вежу Монпарнас ми і вирушили вранці. Ранок має свої плюси і мінуси - з одного боку мало народу і сонце підіймається таким чином, що висвітлює Ейфелеву вежу, але з іншого боку освітлення слабке, неконтрастне і Ейфелева вежа виходить ніби в тумані.

Придбавши квитки ви підіймаєтеся на ліфті на 56 поверх башти, де знаходиться критий оглядовий майданчик. Там можна дивитися на місто крізь скло, підвищувати свої знання про Парижі граючи з інтерактивними моніторами і дивитися в підзорні труби, як і на багатьох туристичних місцях Парижа.

Вежа Монпарнас. 56 поверх
Вдосхочу нагулявшись по 56 поверху ми попрямували в бік сходів на 59-й, що й було, власне, метою візиту на вежу.
Вежа Монпарнас. Сходи на 59 поверх
Сходи, що ведуть нагору, відраховують метри висоти, які ви підкорюєте - 202 метра ... 203 метра ...
І ось, нарешті, 207 метрів - загадкови двері ведуть на дах
Дах, він же гелікоптерний майданчик, він же оглядовий майданчик
Вежа Монпарнас. Вершина. Гелікоптерний майданчик
Спроба розгледіти Ейфелеву вежу крізь пелену ранкового туману.
Эйфелева вежа з висоти вежі Монпарнас
Міст Сімони де Бовуар

Готуючись до поїздки, дізнався про відкриття 13 липня 2006 нового, 37 моста Парижа - моста Сімони де Бовуар. Ми ніяк не могли не відвідати його, тим більше, що дорога до нього пролягала через 14-у лінію метро, ​​яка є цілком автоматизована (тобто машиніста в поїзді немає). Для мене таке метро було не нове - я бачив повністю автоматизовані потяги метро в Тулузі, але в Парижі на 14 лінії до цього разу не катався. Доїхавши до кінцевої - Бібліотеки Франсуа Міттерана ми піднялися на вулицю і досить довго блукали по кварталу, намагаючись вийти до Сени.

Машиніста в поїздах 14 лінії немає.
Метро у Парижі

Нарешті, карта капітулювала, і ми вийшли до Сени, де нам відкрився вид сучасної національної бібліотеки (або по іншому - бібліотеки Франсуа Міттерана). Вдалині з'явився він, міст Сімони де Бовуар.

Париж. Національна бібліотека
Пройшовши по набережній, вийшли до мети прогулянки.
Міст Сімони де Бовуар
Красивий міст, погодьтеся.
Міст Берсі

Стоячи на мосту Сімони де Бовуар і розглядаючи як пропливають пароплави, ми побачили сусідній міст, назву якого знає кожен, хто вчив французьку мову - міст Берсі. Це той самий, який згадується в «Sous le ciel de Paris»

Sous le pont de Bercy
Un philosophe assis
Deux musiciens quelques badauds
Puis les gens par milliers

Міст Берсі
Ми чесно шукали під ним філософа, що сидить, двох музикантів, кількох роззяв і безліч людей.... нема, таки немає. Мабуть багато що змінилося з часів Іва Монтана.
Міст Берсі. Метро
Міст Берси

Не бачив місцевих, які б купалися в Сені, оскільки Сена досить мало нагадує кристально-чисту річку. Тому парижани ходять в басейн, який плаває на Сені і, сподіваюся, воду бере не з річки.

Басейн на Сені

У цьому світлі дивно, що хтось намагається ловити рибу в Сені.

Рибалки на Сені

Здивували паризькі бесхатченки. Мешкають вони під мостами і вздовж річки, але якось дивно, що бомжі живуть в таких гарних туристичних наметах. А може це і не бомжі? Може це веселі туристи не бажають платити за ніч в готелі?

Паризькі бесхатченки
"Гляжу я на небо та й думку гадаю, чому я не сокiл, чому не лiтаю?"
Гляжу я на небо та й думку гадаю, чому я не сокiл, чому не лiтаю?
Статуї Свободи

Паризькі статуї Свободи були першими статуями Свободи, які я побачив. Через чотири роки після Парижа я побачив Статую Свободи в Лас-Вегасі і Статую Свободи в Нью-Йорку

На жаль, далеко не всі парижани знають де у них в Парижі і, головне, скільки цих самих статуй встановлено. Ми достеменно знали, що якнайменше дві штучки є і почали з найбільш очевидною, яка стоїть на стрілці Лебединої алеї (насправді це острів) на Сені.

Статуя Свободи, яка подарована Парижу Паризьким співтовариством Сполучених Штатів Америки.

Ми не зупинилися на цьому і пішли розшукувати оригінальну статую, яка за чутками стояла в Люксембурзькому саду. Там ми кілька разів запитували дорогу, просунуті французи визнавали, що таки да, є статуя "десь тут" і приблизно посилали нас в потрібний куточок саду. При наближенні до статуї рівень знань парижан падав і відповіді на питання "Де тут у вас Статуя Свободи?" починали варіюватися від "Звісно,​в Нью-Йорку" до "Тут напевно статуї немає, статуя стоїть десь на Сені". Що було дивно, що запитували ми не у туристів, а у справжніх парижан, які грали в теніс в Люксембурзькому саду. Нарешті ми знайшли справжніх знавців, які нам і вказали місце розташування статуї.

Свобода, яка освітлює світ. З нагоди універсальної виставки 1900 року скульптор Огюст Бартольді подарував Люксембурзькому музею Парижа цю бронзову модель, яка йому послужила зразком для створення Статуї Свободи в Нью-Йорку. Ця статуя була встановлена​в 1906 році в Люксембурзькому саду.
Статуя Свободи в Люксембургському саду Парижа
Морозиво на острові Сен-Луї

Начиталися путівника Афіші про шикарне морозиво на острові Сен-Луї. Афіша рекламує морозиво дослівно так: "Сен-Луї славиться найкращим морозивом у Франції. Кафе Berthillon, в якому продають морозиво за рецептами пана Реймона Бертійона, було відкрито півстоліття тому біля головного перехрестя на острові. Власне, відстояти чергу за крихітним стаканчиком - єдине, за чим на Сен-Луї зазвичай приходять парижани з Великої землі. Тут готують понад 70 сортів, але найсмачніші - фруктові шербети (sorbets) з ківі, маракуйей, динею, грушею і суницею."

Потрібно ж було перевірити краще морозиво у Франції .... І ми вирушили на прогулянку по острову Сен-Луї. Перше, що нас вразило, це те, що через кожен метр там продають морозиво, а зовсім не тільки в кафе Berthillon. По-друге, знайти яке там кафе Berthillon вельми складно, тому що далеко не на одному кафе є подібний напис.

Ми почали з віконечка на вулиці, на якому теж було написано Berthillon. Там ми купили сорбети (фруктова вода, заморожена до стану льоду) і розговорилися з продавчинею, яка раптом виявилася російськомовною. Наших багато всюди.

Морозиво на острові Сен-Луї

Відійшовши від віконечка, доївши сорбети і знайшовши, що якось не скидається на найкраще у Франції, вирушили далі. По дорозі нам зустрілася "альтернативна установа", на якій жодного разу не було написано Бертільон. Там ми купили морозиво (НЕ сорбети) і воно було прийнятним. Не супер і не поганим, просто їстівне.

І ось, нарешті, ми дійшли до того самого кафе, яке рекламував путівник. Там ми, темні, дізналися у продавчинь різницю між сорбетом і морозивом, купили морозиво з різними начинками і продегустували. Теж їстівне.

Морозиво на острові Сен-Луї. Бертильон

Резюме: морозиво на острові Сен-Луї - це на наш скромний погляд чистий tourist-trap, тобто місце для заманювання туристів, середнє за смаковими якостями (в порівнянні з нашим рідним українським) і страшно дороге.

Ейфелева вежа

Яке ж відвідування Парижа може обійтися без відвідування Ейфелевої вежі? Звичайно ж, ми теж не встояли перед нею.

Ейфелева вежа. Вид з Марсового поля
Трокадеро і Палац Шайо з 2-го поверху вежі
Міст-віадук Бір-Акейм і Лебедина алея, в кінці якої стоїть одна з Статуй Свободи Парижа.
Міст-віадук Бір-Акейм і Лебедина алея
На третьому поверсі вежі я спробував висунути руки з фотоапаратом, щоб зняти нестандартний вид (голову висунути ніяк неможливо, заважають грати, а може просто голова велика занадто). Яке ж було моє здивування, коли на кадрі я крім нестандартного вигляду помітив купу недопалків. Бардак. На Ейфелевій вежі потрібно заборонити паління.
Недопалки на Ейфелевій вежі
Марсове поле, військова школа і вежа Монпарнас. Вид з 3-го поверху Ейфелевої вежі.
Марсове поле, військова школа і вежа Монпарнас
На вежі висять кілька манекенів, які зображують різні види робіт, що проводяться на вежі.
Манекени на Ейфелевій вежі
"Мереживна білизна" вежі
"Мереживна білизна" Ейфелевої вежі
Собор Паризької богоматері - Нотр-Дам

Стандартна екскурсія по собору Нотр-Дам включає в себе швидкий огляд внутрішнього вбрання собору і мало хто з "організованих" туристів (тобто тих, що їздять на автобусах) піднімаються на вежі Нотр-Дама до Великого Дзвону. Зліва від головного входу в собор стоїть зазвичай досить довга черга тих, хто не дивлячись на попередження про відсутність ліфта і можливого інфаркту при підйомі до дзвона, таки бажає потрапити наверх.

Відстоявши чергу біля північній вежі і продемонструвавши свої рюкзаки пильній охороні, ми придбали квитки і піднялися на перший рівень. Там знаходиться сувенірна крамниця і якесь "складальне місце" для поточної групи туристів, яка намагається здолати перший підйом.

Група підтяглася, все віддихалися і новий ривок до оглядового майданчика по довгій гвинтових сходах.

І ось ми на оглядовому майданчику - довгий коридор на лицьовій стороні собору. Відкривається вид на церковний ганок Нотр-Дама, а в голові спливають образи Гюго і сцени з мюзиклу, де натовп sans-papier просить у собору Asile! Asile! Asile! І ось нарешті ми бачимо місце дії роману.

Nous sommes
Et nous te demandons
Asile! Asile!

Вид на церковний ганок Нотр-Дама

Розглядаємо численних химер і горгуль, що сидять на соборі у великій кількості.

Нотр-Дам. Химери і горгулі

Деякі втамовують свій голод виноградиком ...

... А деякі і не гребують домашньою живиною

Великий дзвін. Вірогідно це і є grosse Marie з пісні Квазімодо

Il y a la petite Marie
Pour les enfants qu'on met en terre
Il y a la grande Marie
Pour les marins qui partent en mer

Mais quand je sonne la grosse Marie
Pour les amants qui se marient
C'est pas que j'ai le cœur à rire
Je l'aurais plutôt à mourir

Нотр-Дам. Великий дзвін
Екскурсія закінчується, спуск вниз по гвинтових сходах південної вежі.
Нотр-Дам. Спуск вниз по гвинтових сходах південної вежі
Нотр-Дам зсередини.
Нотр-Дам зсередини
На острові Сіте, біля собору Нотр-Дам знаходиться нульова точка всіх доріг Франції. Зазвичай тут багато туристів, які намагаються стати на цю точку і прокрутитися навколо - кажуть, тоді їм пощастить.
Нульова точка всіх доріг Франции
Сена.
Париж. Сена. Консьєржері
Площа Зірки і Тріумфальна Арка
Побувати на площі Зірки (або тепер Шарля де Голля) і не піднятися на Тріумфальну Арку неможливо.
Тріумфальна арка.
Париж. Тріумфальна арка
Під Тріумфальною Аркою знаходиться вічний вогонь і могила невідомого солдата.
Париж. Могила невідомого солдата
Вузьки гвинтові сходи ведуть на гору, на дах арки, багато європейських відвідувачів страшно розчаровані відсутністю ліфта, але хіба це може налякати "нашу" людину?
Гвинтові сходи на дах Тріумфальної Арки
Майже в самому кінці кумедний напис на стіні «Громадяни відвідувачі, не пишіть "Тут був Вася" на стінах цього національного пам'ятника» (переклад вільний).
Оглядовий майданчик Тріумфальної Арки, мені страшно подобається ця огорожа, якщо хтось збереться стрибати і вчинити самогубство - зробити це буде дуже важко, можна чимось зачепитися за піки паркану.
Оглядовий майданчик Тріумфальної Арки
Вид з Тріумфальної Арки на район Дефанс і Булонський ліс. Не один раз бував на Арці, але зауважив розфарбований асфальт площі Зірки вперше (точніше, помітила дружина і звернула мою увагу) - від Арки до середин кожного з 12 проспектів йдуть трикутні промені червоного кольору на асфальті, а між червоними променями, придивіться, - чорні трикутні промені. Тобто реально площа Зірки!