Сергій Фрадков
Велопохід. Чорногорія. III
4 - 11 травня 2013
8 травня. Херцеґ Нові - Тіват - Будва
Дорога до Херцеґ Новської фортеці.
Дорога до Херцеґ Новської фортеці
Амфітеатр в Херцеґ Новської фортеці.
Амфітеатр в Херцеґ Новської фортеці
Херцеґ Нові
Херцеґ Нові
Херцеґ Нові. Старе місто
Херцеґ Нові. Старе місто
Херцеґ Нові. Старе місто
Херцеґ Нові. Старе місто
Херцеґ Нові. Музична школа
Херцеґ Нові. Музична школа
Херцеґ Нові. Фортеця
Херцеґ Нові. Фортеця
Кішка
Херцеґ Нові. Кішка

Всі люки в Чорногорії мають петлі, тобто немає проблеми крадіжки кришок, та й набагато зручніше їх відкривати.

Чорногорський люк.
Чорногорський люк
Під'їжджаємо до порому Kamenari - Lepetane
Під'їжджаємо до порому Kamenari - Lepetane
Пором Kamenari - Lepetane.
Пором Kamenari - Lepetane
На поромі
На поромі
Бока-Которська затока з порома.
Бока-Которська затока з порома
Покидаємо Kamenari.
Покидаємо Kamenari
Дорога в Тіват.
Дорога в Тіват
Набережна Тівата.
Набережна Тівата
Прокат велосипедів в Тіваті.
Прокат велосипедів в Тіваті
Автобусна станція Тіват.
Автобусна станція Тіват
Аеропорт Тіват.
Аеропорт Тіват
Дорога Тіват - Будва.
Дорога Тіват - Будва
Долина перед аеропортом Тіват.
Долина перед аеропортом Тіват

Гірка перед Будвой над пляжем Jaz виявилася підлою, сил їхати на неї не залишилося ніяких.

Гірка перед Будвой.
Гірка перед Будвой
Пляж Jaz перед Будвой.
Пляж Jaz перед Будвой.
Тунель Могрен.
Тунель Могрен
Будва. Старе місто.
Будва. Старе місто
Будва. Старе місто.
Будва. Старе місто
"Скільки-скільки? Одне кіло або увесь мішок?" © Жванецький
"Скільки-скільки? Одне кіло або увесь мішок?"
Офіціант обробляє рибу в ресторані Mozart.
Офіціант обробляє рибу в ресторані Mozart
Вечеря в ресторані Mozart.
Будва. Вечеря в ресторані Mozart
Будва перед грозою.
Будва перед грозою

Підсумок дня: 60 км проїхали, набрали 523 метри висоти і скинули 554 метра, максимально висока точка була 111 метрів, тобто практично каталися по рівному.

9 травня. Будва
Російська школа-пансіон «Катюша».
Російська школа-пансіон «Катюша»
Щоб вижити в Будві в настільки гарну погоду прикупив собі капелюх – €10.
Балерина.
Балерина
Балерина.
Балерина
Дорога на пляж Могрен
Йдемо на пляж засмагати.
Дорога до пляжів Могрен.
Дорога до пляжів Могрен
Бухта перед пляжем Могрен.
Бухта перед пляжем Могрен
Пляж Могрен 1
Пляж Могрен 1
Пляж Могрен 1
Пляж Могрен 1
Пляж Могрен 1
Пляж Могрен 1

Вчора, проходячи по всьому старому місту Будви, цікавилися наявністю устриць, бо хотілося їх скуштувати. Про те, що устриці взагалі повинні в Чорногорії бути, говорили численні устричні ферми, бачені нами в Боко-Которської бухті, а також наявність даного продукту в меню ресторанів. Устриць ні в кого не було, пояснювали "не сезоном" (в сенсі, що туристів немає, а не устриці не виросли). Проходячи повз ресторан Konoba Knez також цікавилися чи немає устриць, сказали, що нема, але завтра будуть.

Наступного дня ми знову пройшли повз ресторан, заради жарту поцікавившись чи немає устриць, особливо не вірячи, що вони з'являться. Але, як не дивно, аж цілих 5 свіжих устриць було (хоча зазвичай їх подають дюжинами або півдюжинами, в цьому ресторані в прайсі стояла порція з трьох устриць за €10. Взяли всіх п'ятьох устриць і велику тарілку мідій.

Закон Мерфі: Коли хтось, до кого ви маєте глибоку повагу і захоплення, виглядає зануреним у глибокі роздуми, він, найімовірніше, розмірковує про обід.
Будва. Ресторан Konoba Knez
Ресторан Konoba Knez.
Будва. Ресторан Konoba Knez

Коли ти розумієш, як виглядають мідії в українських ресторанах, і бачиш в меню, що в Чорногорії тобі пропонується порція мідій від 600г до 1 кг, душа починає радіти від думок про майбутнє свято шлунку. От тільки проблема в тому, що, як виявилося, мідій в Чорногорії подають в раковинах, які і формують цей велику вагу. А ось лимонів до рибних страв в Чорногорії не шкодують, подають великими шматками і лимони тут дуже смачні.

Під час нашої трапези з'явився наглющій місцевий кіт Тоша, і почав дуже слізно випрошувати їжу. Господар сказав, що Тоша нічого, крім креветок не їсть; креветок у нас не було, запропонували Тоше мідій, він снизійшов і скуштував.

Кіт Тоша.
Ресторан konoba Knez. Кіт Тоша

Після того, як ми розплатилися, господар, несподівано для нас, виніс три чарки і сказав, що це "самогон". Випили, самогон відмінний. Хороший ресторанчик, дуже гостинний господар, буду в Будві — обов'язково загляну сюди ще раз. Два графина вина, дві пляшки пива, мідії та устриці - щось в районі €50.

Ракія
Ай, харррааашооо

9 травня в Будві пам'ятають, наливають за Перемогу.

Фронтові 100 грам.
Фронтові 100 грам
10 травня. Будва - Петровац - Вірпазар

Вранці топаємо на базарчик на паралельній з набережною вулиці, щоб купити негушський пршут, як сувенір додому. Пршут запаяний в герметичні пакети і цілком дожив ще дві доби до України.

Дорога до Святого Стефана.
Дорога до Святого Стефана
Пляж в Бечичах.
Пляж в Бечичах
Джерело.
Джерело
Святий Стефан.
Святий Стефан
Святий Стефан.
Святий Стефан

Зустріли російськомовного пішохідного туриста, який фотографував Святий Стефан. Розговорилися... Чомусь цей, а також і багато інших російськомовних туристів, яких ми зустрічали в поході, дуже сильно розчаровався, коли дізнався, що ні, не на велосипедах ми сюди їхали з України. Хоча, може бути такі настрої є від того, що ідея про те, що сюди можна прилетіти зі своїм велосипедом у них в голові не вкладається.

Святий Стефан, розкішне місто-готель.
Свети Стефан
Святий Стефан.
Святий Стефан
Пляж в Петроваці.
Пляж в Петроваці

Вода в Петроваці холодніша, ніж в Будві. Швиденько поринули і вилізли на берег. Перевдягалок на пляжі немає, туалет один, далеко і належить якомусь кафе... якось все печальненько. Можливо, вони ще не готові до сезону, але бурхливого бажання відпочивати в Петроваці не виникає.

Пляж в Петроваці.
Пляж в Петроваці

Якщо ти автомобіліст, то швидкий шлях від узбережжя до Вірпазару проходить через платний тунель Sozina (довжина 4189 м, відкритий влітку 2005 року) — найдовший і найсучасніший автомобільний тунель в Чорногорії. Залізничний тунель Sozina ще довший – 6 км. Так як у нас були побоювання, що на велосипедах нас в цей тунель не пустять ні за які гроші, єдиний шлях від узбережжя до Подгориці лежав для нас через перевал.

З іншого боку, пропускний пункт тунелю Sozina знаходиться на північному в'їзді, тобто теоретично можна було б в'їхати в тунель з півдня, проїхати тунель і на північному виїзді заплатити €2.50, але так як дозволена швидкість в тунелі на деяких ділянках 100 км / год, краще на велосипеді туди не потикатися. Та й список тарифів не містить слова "біцикл", що якось натякає...

Деремося від Петроваца в гірку.
Деремося від Петроваца в гірку

Серпантин від Петроваца симпатичний, але без жодного деревця. Так що особисто я їхав густо намазаний кремом від сонця, "не естетично, зате практично", як казав Льолік в "Діамантовій руці". Тож беріть з собою креми в травні.

Дорога Петровац - Вірпазар.
Дорога Петровац - Вірпазар
Серпантин від Петроваца до перевалу.
Серпантин від Петроваца до перевалу
Вдалині з'явилося Скадарське озеро.
Вдалині з'явилося Скадарське озеро
Поворот на тунель Sozina. Тут би ми з тунелю виїхали, якби через нього поїхали.
Поворот на тунель Sozina

Ймовірно, ми б вибрали Hotel Pelikan для свого нічлігу, якби він був би присутній на Booking.com, але його там немає.

Hotel Pelikan. Мені подобається напис Bed & Bike
Вірпазар. Hotel Pelikan. Bed & Bike
Вірпазар.
Вірпазар
Одноколійна залізниця з Бара.
Одноколійна залізниця з Бара

Ночуємо в Apartments Jovanovic за €40, доброзичливі господарі, Wi-Fi є, але сигнал вкрай нестабільний.

Apartments Jovanovic
Apartments Jovanovic
Apartments Jovanovic
Apartments Jovanovic
Apartments Jovanovic
Apartments Jovanovic

Хоча човен нам пропонували в декількох місцях, вибрали човен, афілійований з господарем апартаментів. €10 з персони за годину прогулянки, плюс €4 за вхід човна в заповідник — повинно було виходити €42, але човняр розкрутив нас на 1.5 години прогулянки, так що заплатили €60 на трьох.

Баркас на Скадарском озері.
Баркас на Скадарском озері
Скадарське озеро
Скадарське озеро
Захід над Скадарським озером.
Захід над Скадарським озером
Начебто рибохорона, але скидаються на браконьєрів.
Рибохорона
Водна поліція на Скадарському озері.
Водна поліція на Скадарському озері

Підсумок дня: 60 км проїхали, набрали 1009 метрів висоти і скинули 1028 метра, максимально висока точка була – метри - перевал.

11 травня. Вірпазар - Подгориця - Харків

Всю ніч дуже голосно квакали жаби. Виліт о 13:00, значить, о 11:00 реєстрація, значить, о 9:30 треба бути в аеропорту і почати розбирання велосипедів. Снідаємо і висуваємося в аеропорт.

Вірпазар
Вірпазар
Дорога Вірпазар - Подгориця
Дорога Вірпазар - Подгориця
Річка Морача.
Річка Морача
В'їзд в аеропорт Подгориці.
В'їзд в аеропорт Подгориці
Доїхали!
Розбирання велосипедів в літак.
Розбирання велосипедів в літак
Не дарма ми весь похід тягали за собою плівку з «Епіцентру» (хоча розумні люди її прикопували десь недалеко від аеропорту).
Завантаження в ATR-72-500 в аеропорту Подгориці.
Завантаження в ATR-72-500 в аеропорту Подгориці

Підсумок дня: 23 км проїхали, набрали 72 метри висоти і скинули 55 метрів, максимально висока точка була 48 метрів, тобто каталися по рівному.

Висновок

Жодного проколу, відвернувся і загубився металевий подраммний тримач тросів на Ганиному Contessa (прив'язали троси стяжками), відкручування петухів в цей раз не призвело до розладу перемикання передач при складанні велосипедів.

Підсумок походу: 320 км проїхали, набрали 4897 метри висоти і скинули 4910 метрів, максимально висока точка була 1666 метрів. Так як вірити не можна нікому, а Гарміну тим більше, то всі цифри в районі "сім-вісім, не більше";-) Долетіти до Чорногорії декілька коштовно, зате там дуже добре!